2016. január 4., hétfő

Gyarapodó magánkönyvtár, avagy 2015 beszerzései


Könyvmániás vagyok. Ez egészen egyértelmű. Nem tehetek ellene, de tulajdonképpen nem is akarok leszokni róla. Imádom, hogy amikor reggel kinyitom a szemem, tömött könyvespolcaim biztosítanak arról: a nap végén itt várunk rád. Kissé elragadtattam magam? Lehet. De hosszú ideje úgy gondolom, hogy a szobám, a lakás nem lenne olyan otthonos nélkülük, nem érezném a sajátomnak annyira. A könyvbeszerzést pedig egyszerűen imádom! Nincs jobb, mint egy rég kiszemelt könyv megvásárláshoz alkalmas időpontot választani, meglepni magam "csak úgy". De az utóbbi két évben egészen vicces és különleges kalandok során is jutottam már tetemes mennyiségű könyvhöz, lényegében fillérekért. 2014-ben például képes voltam két órát vonatozni Fonyódra, hogy a könyvtári selejtezésen egy gurulós bőröndöt megpakolva, 60 könyvvel a fedélzeten buszozzak haza - természetesen, átszállással. A bőrönd javára legyen mondva: kerekei csak itthon, az utca közepén mondták fel a szolgálatot. 2015-ben sem voltam híján a beszerzéseknek és kalandoknak. Tavalyelőtt 235 kötettel bővült a magánkönyvtáram. Akkor azt gondoltam, ez a maximum. Sikerült 2015-ben megdöntenem a rekordot?


A Méliusz antikváriumtól kapott utalványomból :)
Annyit rögtön az elején leszögeznék, hogy cím szerint nem sorolom fel a könyveket, és a mellékelt képeken sem szerepel minden példány. Bízom benne, hogy megértitek: ez mindannyiunk érdeke.

A tavalyi év azonnal remekül indult. Még 2014 decemberében a debreceni Méliusz antikvárium nyereményjátékán nyertem egy vásárlási utalványt, a kis csomagom pedig január első napjaiban érkezett meg hozzám, csupa-csupa női témájú és/vagy szerzőjű könyvvel.

Ugyanebben a hónapban tértem vissza Pécsett a Minerva könyvtár selejtezős akciójára is. 2014 végén már jártam kétszer a könyvtárban, amit a magas rezsiköltség és az elenyésző bevétel miatt már nem tudtak fenntartani, ezért az állományt más könyvtárral vonták össze, a feleslegesnek ítélt példányokat pedig áruba bocsájtották. Így többnyire 100 Ft/db áron jutottam hozzá már tavalyelőtt száznál is több - egyébként sok esetben kifogástalan állapotú - kötethez. Januárban még mindig akadt "néhány" könyv az akción. Így történt, hogy egy szép napon három nagy táskában összesen 64 könyvet cipeltem végig a fél belvároson. De nem ez volt a könyvtárral kapcsolatos legnagyobb kalandom...


A februári beszerzések a könyvespolc
mellé stócolva
Februárban történt. Ekkor már dobozonként 1000 Ft-ért lehetett hozzájutni az utolsó darabokhoz, ráadásul csak a kijelölt napok valamelyikén. Lássuk be: kihagyhatatlan és vissza nem térő alkalom ez egy olyan mániákus könyvvásárló számára, mint én. Felkészültem: az autó csomagtartójába egy nagy dobozt helyeztem, és bár erősen szállingózott a hó, mégis úgy döntöttem, nem ülhetek otthon tétlenül. Leparkoltam a könyvtár előtt, és némi időt eltöltve ott, dugig tömtem a dobozom.
Ebben a röpke két-három órában pedig akkora mennyiségű hó szakadt a városra, hogy az autó alig látszott ki alóla. Mondanom sem kell, mire letakarítgattam az ablakokat, az első megint ugyanúgy behavazódott. Mindenesetre, nem volt mit tenni. Az autót nem akartam ott hagyni, meg amúgy is: az albérlet maximum öt perc. Hó nélkül. Hóval némileg nagyobb időt ölelt fel ez a kis autókázás. Előtte életemben egyszer vezettem hóban, kereken öt évvel azelőtt. S míg a városban megbénult a közlekedés,  leálltak a helyi járatok, addig én szépen kipakoltam a dobozomból azt a 80 könyvet, amihez 1000 Ft-ért egy jó kis kiruccanás keretében jutottam hozzá. Szuper emlék marad. És itt ragadnám meg az alkalmat, hogy megköszönjem a Minerva könyvtár könyvtárosainak a sok-sok segítséget és kedvességet...no, és persze: a lehetőséget. Nálam jó helyre találtak a könyvek (azóta már kaptak polcot is maguknak).


Márciusban és áprilisban az Alexandra és az Európa Könyvkiadó közös akcióján szereztem be néhány régóta vágyott könyvet. A következő nagyobb gyarapodás májusban következett be. Lacinak és Anikónak köszönhetően 38 példányt válogathattam össze. Ezúton is nagyon köszönöm, hogy eszükbe jutottam, és ilyen szuper klasszikusokkal bővülhetett a magánykönyvtáram :)


Egy nyári csomag a General Press Kiadótól
Egy ősz végi csomag a Libritől
Az év derekán nagy változás következett be az életemben, így a blog tematikájában, arculatában is. Különleges világba csöppentem, amiért hálával tartozom elsősorban Szandinak, az Always Love a Wild Book blog bloggerének. Április-május fordulóján a Blogturné Klub tagjává válhattam, s közelebbről is megismerkedhettem az igazi könyves bloggerek világával - és magukkal a bloggerekkel is. Nem csupán a klub tagjai, de a kiadók is megajándékoztak bizalmukkal.
Hatalmas megtiszteltetés és öröm számomra, hogy immár több kiadóval ápolok kapcsolatot. Közülük is kiemelném a General Press Kiadót és a Libri Könyvkiadót (Bookline Könyvek, Park, Helikon, Kolibri) - 2015-ben tőlük kaptam a legtöbb támogatást, illetve azért is különlegesek, mert ez a két kiadó lényegében egyszerre szavazott a blognak bizalmat, nagyon hálás vagyok érte! ....és természetesen, a többi kiadónak is: az Athenaeumnak, a Könyvmolyképző Kiadónak, a Maxim Könyvkiadónak, a Betűtészta Kiadónak, a WOW Kiadónak, a Rézbongnak és az Art Nouveau Kiadónak is. Bízom benne, hogy idén folytatódik az együttműködésünk, és továbbra is jó kapcsolatot ápolhatunk majd!


Összességében varázslatos évet tudhatok magam mögött, a könyvek tekintetében is. A bejegyzésben nem tértem ki a kisebb beszerzésekre, pedig a kiadók és antikváriumok akcióinak keretén belül is sok kötetet vásároltam vagy kaptam. Talán sikerült érzékeltetnem, hogy számomra nem csupán az olvasás öröme ad felejthetetlen élményt, hanem maga a könyv is. Szeretem, hogy néha kalandosan, néha egészen hihetetlen módon jutok hozzá egy-egy (vagy egyszerre sok) példányhoz. Az, hogy a kiadók megbíznak bennem, hogy maga a szerző keres fel, hogy valakinek eszébe jutok, hogy valaki megajándékoz, kiválaszt egy könyvet a kívánságlistámról, egészen csodálatos érzés számomra. Talán az is érthető, hogy ezen okból kifolyólag - nagyon-nagyon kevés kivételtől eltekintve - nem adom őket kölcsön. Vigyázok rájuk, és szeretem, hogy minden nyáron egy-két hetet azzal szöszölök, hogy megmozgatom, átpakolgatom, fotózgatom őket. Ó, és ugye tartozom még egy adattal. 2014-ben 235 könyvvel gyarapodott a könyvtáram. 2015-ben pedig....(dobpergés)...276-tal. De ez most már tényleg az évi maximum...;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése